چگونه اندامی ورزشی داشته باشیم

پرورش اندام و بدن ورزشی

چگونه اندامی ورزشی داشته باشیم

پرورش اندام و بدن ورزشی

با چه ورزش هایی می توانیم به بدن خود فرم های زیبا دهیم

  • ۰
  • ۰

شناخت انواع دوچرخه



انواع دوچرخه

 

دوچرخه انواع مختلف دارد و ممکن است شما را هنگام خرید کمی گیج کند. قبل از هر چیز سن دوچرخه‌ سوار، میزان و نوع استفاده از دوچرخه و البته میزان بودجه‌ خرید، 3 فاکتور بسیار مهم در خرید دوچرخه هستند.

آیا می‌ دانید چه دوچرخه‌‌ ای برای شما مناسب است؟ این سوالی است که برخی از افراد قبل از خرید دوچرخه جوابش را نمی ‌دانند و در نهایت پس از گشتن در بازار با دوچرخه ‌ای به خانه‌ بر می ‌گردند که نمی ‌دانند آیا واقعا برایشان مناسب است یا نه. این روزها با توجه به آلودگی هوا و حجم ترافیک ماشین‌ ها، خیلی از افراد انواع دوچرخه شهری مثل دوچرخه تاشو شارژی را به عنوان وسیله نقلیه برای تردد شهری خود انتخاب کرده ‌اند. همچنین دوچرخه‌ سواران حرفه ‌ای که دوچرخه را به عنوان عضوی جداناپذیر از خود می‌ دانند، هر چند وقت یک ‌بار دوچرخه خود را ارتقا می ‌دهند و به دنبال بهترین قیمت دوچرخه حرفه ‌ای هستند. در این میان بچه‌ ها و دوچرخه سواران مبتدی را می ‌شناسیم که تفریحی دوچرخه سواری می‌ کنند و به دنبال دوچرخه ارزان هستند.

  

با پیشرفت روز افزون علم و ورود تکنولوژی به فرایند طراحی و تولید دوچرخه، انواع مختلفی از دوچرخه‌ها به وجود آمده به همین دلیل هم هر شخصی در هنگام خرید دوچرخه با گزینه‌های انتخابی بسیار متنوعی رو به رو خواهد شد. برای اینکه بتوان مناسب‌ترین دوچرخه را انتخاب کرد باید با انواع دوچرخه آشنا شده و اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام به دست آورد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دوچرخه آشنا کرده و کاربردهای هر کدام را برایتان معرفی کنیم. همراه ما باشید تا اطلاعات خود را در مورد دوچرخه‌های مختلف تکمیل نمایید.

 

انواع دوچرخه 

تفریحی

توریستی

شهری

تخصصی‌ها

کوهستان

بی‌ام‌ایکس

جاده

هیبرید

فَت بایک‌

برقی

تاشو

  

دوچرخه‌های تفریحی:

دوچرخه‌های تفریحی گروهی هستند که هدفشان گذراندن یک بعدازظهر بامزه در پارک، رفتن به خانه نزدیک یک دوست خوب، چرخ زدنی توریستی در شهر و موارد مشابه است. این دوچرخه‌ها گاهی حتی دنده هم ندارند و معمولا وضعیت نشستن روی آن‌ها کاملا عمودی و مشابه نشستن روی صندلی است. این دوچرخه‌ها مناسب مسافت‌های بسیار کوتاه، بدون سربالایی و سرپایینی و بدون نیاز به سرعت هستند.

دوچرخه‌ تفریحی

 

دوچرخه‌های توریستی: 

دوچرخه های تورینگ یا همان توریستی برای سفر و ماجراجویی با دوچرخه طراحی و تولید می شوند. اجزاء این دوچرخه بسیار محکم ساخته می شوند چرا که تحمل بارهای سنگین در این سبک دوچرخه در اولویت قرار دارد و معمولا برخلاف سبک های دوچرخه دیگر در این این دوچرخه ممکن است از آلومینیوم در ساخت بدنه دوچرخه استفاده نشود چرا که تحمل بار زیاد در این سبک بسیار مهم است.این سبک از دوچرخه هم میتواند به دوچرخه کوهستان و یا کورسی گرایش داشته باشد. که نسبت به مسیر و جاده مورد نظر در سفر و راحتی دوچرخه سوار سبک مورد نظر انتخاب می شود.

دوچرخه‌ توریستی

 

دوچرخه‌های شهری:

اصطلاح “دوچرخه شهر” واقعا به یک دوچرخه خاص اشاره نمی‌کند، این بیشتر یک واژه توصیفی عمومی است. اغلب دوچرخه‌هایی که در بالا به شما معرفی کردیم را می‌توان در داخل شهر مورد استفاده قرار داد با این وجود نوع خاصی از دوچرخه وجود دارد که بسیاری از مردم در اصطلاح به آن “دوچرخه شهر” می‌گویند.

 

این نوع دوچرخه دارای ویژگی‌های دوچرخه هیبریدی و کروزر بوده و تمامی امکانات آن‌ها را شامل می‌شود. طراحی دوچرخه‌های شهری به صورتی است که شما می‌توانید با لباس‌های معمولی و حتی لباس کار سوار آن شوید.

 

شما می‌توانید در این نوع دوچرخه امکاناتی مانند سبد مخصوص در پشت دوچرخه برای نگهداری وسایل و یک ژنراتور داخلی برای روشن کردن چراغ جلو برای ایمنی بیشتر را مشاهده کنید.

 

برخی از مردم در اصطلاح به این نوع دوچرخه‌ها دوچرخه‌های هلندی نیز می‌گویند چرا که این نوع دوچرخه‌ها شباهت بسیار زیادی به دوچرخه‌هایی دارد که در آمستردام هلند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوچرخه‌ شهری

 

دوچرخه‌های تخصصی‌ 

اما کسانی که به شکل حرفه‌ای با دوچرخه مسابقه می‌دهند نیازمند دوچرخه‌های خاص خود هستند. این دوچرخه معمولا بسیار سبک بوده (البته حداقل وزن مجاز برای شرکت در یک مسابقه رسمی ۶۸۰۰ گرم است) و اصطکاک حداقل با جاده و شرایط ایرودینامیکی از مشخصه‌های اصلی هستند. تایرهای بسیار مسطح و صیقلی در عین اینکه سرعت را به حداکثر می‌رسانند، کنترل دوچرخه را هم سخت‌تر می‌کنند و به همین خاطر این دوچرخه‌ها برای استفاده روزمره‌ آدم‌های غیرحرفه‌ای چندان مناسب نیستند. نوع دیگری از دوچرخه‌های حرفه ای مسابقه مخصوص مسابقات داخل سالن بوده و بدون داشتن دنده، برای شرایط مسابقه بهینه شده‌اند.

دوچرخه‌ تخصصی

 

دوچرخه‌های کوهستان 

دوچرخه‌های کوهستان برخلاف دوچرخه‌های شهری، تایرهای پهن‌تری دارند. این تایرها معمولا دارای آج‌هایی هستند که باعث اصطکاک بیشتر با سطح زمین می‌شود تا از لیزخوردن دوچرخه در مسیرهای ناهموار و لغزنده جلوگیری شود. دوچرخه‌ی کوهستان باید دارای دنده باشد که دوچرخه‌سوار بتواند به کمک آن به‌راحتی در مسیرهای شیب‌دار یا صعب‌العبور حرکت کند. یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در این دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، دوشاخ است. در واقع دوشاخ این دوچرخه‌ها باید از فلزات مستحکمی ساخته شده باشد تا در صورت فراز و فرود‌های زیاد در زمان حرکت، از صدمه‌دیدن چرخ‌ها و قطعات متصل به آن جلوگیری کند.

دوچرخه‌ کوهستان

 

دوچرخه‌های بی‌ام‌ایکس BMX: 

این مدل دوچرخه بیشتر برای حرکات نمایشی استفاده میشود مثل پرش از پله ها و سکوها و عبور از موانع سخت.

 

از نظر اندازه دوچرخه های کوچکی هستند و طوقه های آن کوچک با پره های زیاد و مقاومی دارند.دوچرخه BMX  تک سرعته بوده و دنده ای ندارد و زین آن بسیار پایین میباشد. در بعضی مواقع حتی زین هم ندارند. ترمزهای خاصی دارند که راحت تر حرکات نمایشی را منترل کنند.

 

در کنار توپی های جلو و عقب جای پا قرار دارد تا بتوان برای حرکات آکروباتیک پاها را در آنجا قرار دهند.این دوچرخه ها بدون کمک فنر هستند و تنه خشکی دارد تا باعث رسید سریع سرعت بالا در پیست و حرکات نمایشی شود.

دوچرخه‌ بی ام ایکس

 

دوچرخه‌های جاده ای : 

این نوع دوچرخه یکی از جدیدترین انواع دوچرخه در دنیا است. گاهی اوقات به این نوع دوچرخه‌ها، دوچرخه‌های همه کاره گفته می‌شود چرا که می‌توانند در انواع و اقسام شرایط مختلف مانند شن، ماسه و حتی آسفالت سواری خوبی را ارائه دهند. دوچرخه‌های Adventure شبیه به دوچرخه‌های Cyclocross بوده و توانایی استفاده از لاستیک‌های پهن را نیز دارند. مزیت بزرگ این نوع دوچرخه‌ها علاوه بر همه کاره بودنشان، مقرون به صرفه بودن آنها است. اگر در طول روز در داخل شهر به صورت طولانی مدت سوار دوچرخه می‌شوید بهتر است این نوع دوچرخه‌ها را برای خود انتخاب نمایید.

دوچرخه‌ جاده ای

 

دوچرخه‌های هیبریدی: 

دوچرخه‌های هیبرید به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که کاربردی شبیه به دوچرخه‌های کوهستان یا شهری دارند. درواقع این دوچرخه‌ها برای استفاده در هر دو محیط کاربرد دارند؛ با این تفاوت که نمی‌توان از آن‌ها برای کوه‌پیمایی استفاده کرد و تنها مناسب استفاده در دامنه‌ی کوه یا محیط‌هایی هستند که شیب کمتری نسبت به ارتفاعات کوهستان دارند. این دوچرخه‌ها ویژگی‌هایی نظیر دوچرخه‌های کوهستان دارند؛ فقط پهنای چرخ آن‌ها از دوچرخه‌های کوهستان کمتر است.

دوچرخه‌ هیبریدی

 

دوچرخه‌هایفت بایک: 

فت بایک یا همان دوچرخه‌های چاق، نسبتا تازه واردهای دنیای دوچرخه هستند. مشخصه اصلی آن‌ها، چرخ‌های بسیار عریضی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد در مکان‌هایی که معمولا دوچرخه‌های دیگر در آن حرکت نمی‌کنند، گام بگذارند. منطقا باید در ساحل‌های شنی و برف دنبال این دوچرخه‌ها باشید هرچند که اصلا بعید نیست ظاهر قشنگشان باعث شود در شهر هم آن‌ها را مشاهده کنید. در کشورهای برفی فت بایک‌ها یکی از انتخاب‌های کسانی هستند که می‌خواهند در هر شرایط آب و هوایی سوار دوچرخه‌شان باشند.

دوچرخه‌ فت بایک

 

دوچرخه‌هایبرقی : 

دوچرخه برقی که به آن «E-bike» هم گفته می شود دوچرخه‌هایی هستند مجهز به یک موتور الکتریکی کوچک که دوچرخه‌سوار را در طی کردن مسیر یاری می‌کنند. انواع مختلف بسیاری از دوچرخه‌های برقی در جهان وجود دارند، از مدل‌هایی که دارای یک موتور برقی کوچک هستند و پدال زدن را ساده‌تر می‌کنند تا مدل‌هایی که به یک موتورسیکلت کوچک (موتورگازی) نزدیکترند. دوچرخه برقی از باتری‌های قابل شارژ استفاده می‌کند و معمولاً می‌تواند با سرعتی بین ۲۵ تا 50 کیلومتر در ساعت حرکت نماید. به طور متوسط دوچرخه‌های برقی با یک باتری کاملاً شارژ شده می‌توانند مسافت بین ۲۵ تا 70 کیلومتر را طی کنند که البته طول این مسافت بستگی به کیفیت دوچرخه، کیفیت باتری، شرایط جاده و حتی دمای هوا و شرایط جوی دارد.

 

جالب است بدانید که دوچرخه های برقی در سالهای اخیر بالاترین رشد افزایشی تولید در بین تمامی سبک های دوچرخه را در اروپا داشته است. این امار نشانگر رشد چشم گیر این این سبک از دوچرخه است. بیشتر سبک های دوچرخه که در عناوین بالا معرفی شد بصورت ورژن برقی هم ساخته می شوند به این صورت که شما می توانید دوچرخه برقی کوهستان در بیشتر سبک ها، دوچرخه برقی شهری، هیبرید، شهری، جاده و … را داشته باشید.

دوچرخه‌ برقی

 

چرخه‌های تاشو:

این نوع دوچرخه‌ها مناسب برای افرادی است که باید با دوچرخه خود سفر کنند و یا کسانی که می‌خواهند یک دوچرخه را در قایق یا ماشین خود نگهداری نمایند تا در صورت لزوم از آن استفاده کنند. همچنین برای مسافرانی که با دوچرخه مسافرت می‌کنند و در بین راه نیاز است که سوار اتوبوس یا قایق شوند این نوع دوچرخه بهترین انتخاب است. دوچرخه‌های تاشو معمولا برای اینکه فضای کمی را اشغال کنند دارای چرخ‌های کوچکی هستند که این مورد باعث می‌شود کارایی یک دوچرخه معمولی را نداشته باشد اما استفاده کننده‌ها از این نوع دوچرخه بیان می‌کنند که مزایای آن بیشتر از معایبش است.

دوچرخه‌ تاشو

  • ۹۸/۰۳/۲۱
  • رضا موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی