چگونه اندامی ورزشی داشته باشیم

پرورش اندام و بدن ورزشی

چگونه اندامی ورزشی داشته باشیم

پرورش اندام و بدن ورزشی

با چه ورزش هایی می توانیم به بدن خود فرم های زیبا دهیم

  • ۰
  • ۰

آمینو اسیدها نقش مهمی در استحکام و ریکاوری ماهیچه ها ایفا می کند ولی استفاده ی بیش از حد از آمینو اسیدها می تواند سلامت بدن را تهدید کند. این مقاله به بحث درباره ی عوارض جانبی مکمل های BCAA می پردازد.

عوارض جانبی استفاده از مکمل های آمینو اسید شاخه ای BCAA

به آمینو اسیدها به عنوان بلوک های سازنده ی پروتئین اشاره می شود. ورزشکاران و بدنسازان اغلب از مکمل های BCAA استفاده می کنند زیرا، تمرین زیاد می تواند ماهیچه های آن ها را از این ترکیب های ضروری محروم سازد. آمینو اسیدها نقش مهمی در ایجاد توده ی عضلانی دارد.

آمینو اسیدها در صورت آسیب دیدن بافت سرعت ریکاوری را افزایش می دهد. با افزایش توده ی عضلانی، آمینو اسیدها عملکرد ورزشکار را بهبود می بخشد. آمینو اسیدها برای کارکرد صحیح مغز نیز از اهمیت برخوردار است.

معرفی BCAA

ال- لوسین، ال- ایزولوسین و ال- والین سه آمینو اسید شاخه ای می باشد که 33 درصد پروتئین ماهیچه ها را تشکیل می دهد. این آمینو اسیدها همگی متعلق به دسته ی آمینو اسیدهای ضروری است. به آن ها آمینو اسیدهای ضروری گفته می شود زیرا، بدن انسان نمی تواند آن ها را تولید کند. برخی آمینو اسیدها از نوع غیر ضروری است چرا که بدن خود می تواند آن ها را تولید کند
آن ها نه تنها به افزایش میزان سنتز پروتئین بلکه به کاهش میزان تجزیه ی پروتئین نیز کمک می کند. این در نهایت منجر به افزایش توده ی عضلانی می شود. افزایش سطوح سروتونین در طی تمرین اجازه نمی دهد که فرد برای مدت زمان طولانی به تمرین بپردازد زیرا، احساس خستگی می کند. BCAA مقدار تریپتوفان وارد به مغز را کاهش می دهد و به پایین آمدن سطح سروتونین کمک می کند. بدین ترتیب استقامت افزایش می-یابد و به ما اجازه می دهد که سخت تر و برای مدت زمان طولانی تری تمرین کنیم. بر خلاف دیگر آمینو اسیدها، BCAA به جای کبد در ماهیچه ها متابولیزه می شود. BCAA هنگام مصرف به سرعت جذب می شود. از این مکمل ها برای درمان بیماری ها و اختلالات مختلف استفاده می شود.

عوارض جانبی مکمل های BCAA

اگرچه BCAA نقش مهمی در متابولیسم بدن انسان بر عهده دارد ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است برای بدن مضر باشد.
ورزشکاران نباید بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف مکمل های BCAA کنند. اگر از این مکمل ها به مدت طولانی بیش از شش ماه استفاده شود، فرد ممکن است احساس خستگی مفرط کند.
این مکمل ها هنگامی که برای افرادی که از سکلروزیس آمیوتروفیک، کم اشتها و تحلیل رفتن عضلات رنج می برند تجویز می شود به عنوان یک دارو عمل می کند. از آن ها برای درمان اختلالات مغزی خاص، بیماری های کبدی و سوختگی نیز استفاده می شود. ولی استفاده ی طولانی مدت از مکمل های BCAA می تواند باعث خستگی مفرط و از دست دادن هماهنگی بدن شود.
مصرف این مکمل ها می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. دوز بالا می تواند منجر به ناراحتی معده و سوء هاضمه شود.
مطالعات کافی در مورد اثرات یا عوارض جانبی مصرف مکمل های BCAA در طی دوران بارداری و شیردهی انجام نشده است. از اینرو، زنان باردار و شیرده باید از مصرف این مکمل ها اجتناب کنند.
مصرف زیاد BCAA توسط افراد مبتلا به ALS می تواند باعث از کار افتادن شش ها و حتی در موارد شدید باعث مرگ شود.
دوز بسیار بالا می تواند سطح آمونیاک پلاسما در بدن را بالا ببرد. این می تواند فرآیندهای متابولیکی مختلف و حتی کارکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. شخص ممکن است احساس خستگی کند.
مصرف لوسین می تواند سبب پایین آمدن سطح قند خون در کودکان مبتلا به هیپوگلیسمی ایدیوپاتیک شود.

BCAA می تواند فرآیند جذب آب را کُند سازد.

مصرف BCAA توسط شخص معتاد به الکل می تواند منجر به انسفالوپاتی کبدی و در نهایت آسیب دیدن مغز شود.
از آنجایی که BCAA سطح گلوکز خون را تحت تأثیر قرار می دهد، افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند باید حداقل 15 روز قبل و بعد از عمل از مصرف این مکمل ها خودداری کنند.
دوز بیشتر از 25 گرم در روز ممکن است مانع از جذب آمینو اسیدهای ضروری دیگر در بدن شود.

تداخل مواد دارویی دیگر با BCAA

لوودوپا یکی از داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون است. به خاطر مصرف BCAA مقدار کمی از دارو ممکن است در بدن جذب شود. این ممکن است سبب کاهش تأثیر آن شود.
داروهای مورد استفاده برای کاهش قند خون می تواند با BCAA واکنش دهد و باعث کاهش قند خون شود. BCAA خود باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود پس، هنگامی که با داورهای دیابت ترکیب شود تأثیر آن دو چندان خواهد شد.
از مصرف BCAA با داروهایی مثل دیازوکساید، کورتیکواستروئیدها و هورمون های تیروئیدی باید اجتناب کرد.
اگر می خواهید مصرف مکمل های BCAA را شروع کنید، لازم است پزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می کنید مطلع سازید.

منابع طبیعی آمینو اسیدهای ضروری

تخم مرغ، ماهی قزل آلا، گوشت، بوقلمون و غیزه سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است. دانه های کامل مثل گندم، جو، برنج، دانه ی سویا، آجیل و محصولات لبنی منابع غنی از آمینو اسید برای افراد گیاه خوار است.
اگرچه مصرف BCAA به مدت شش ماده در بسیاری از افراد بدون مشکل است ولی سبک زندگی، سبک تمرین، رژیم غذایی، متابولیسم بدن و فیزیولوژی هر فرد از دیگران متفاوت است. همه ی این جوانب تعیین می کند که فرد از چه مکمل هایی ممکن جواب بگیرد و برعکس. بسته به تناسب اندام، الگوی تمرینی، دلیل استفاده و موارد دیگر پزشک در مورد دوز مکمل تصمیم خواهد گرفت. از اینرو، دوز مصرف ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. علاوه بر این، کیفیت و ترکیب های فعال در مکمل های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، هنگام استفاده از این مکمل ها باید توجه زیادی به خرج داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی